
" Bosnische Post" Newspaper in Sarajevo, 1884-1903       by: Carl Bethke  

The "Bosnische Post" was published during the Austrian-Hungarian period in Sarajevo from 

1884 to 1918, initially several times a week, and then, from 1896, every day. Its founders, edi-

tors, and probably readers included many people who did not have German as a mother 

tongue but used that language as lingua franca in a specific, immigration-related environment. 

In the following, the history of the newspaper is described using archival sources1and content 

from its foundation until 1903, i.e. during the term of office of Benjamin Kállay, the minister 

of finance responsible for Bosnia, and the then regional head, Freiherr Johann von Appel, and 

his Ziviladlatus Hugo von Kutschera. Kallay's successor István Burián tried to reorient the 

Bosnian policy after 1903 - this "New Course" had considerable consequences for the devel-

opment of Bosnische Post, as the author has previously demonstrated elsewhere.2  

Dating from the occupation by Austria-Hungary in 1878, scores of immigrants arrived in Bos-

nia and Hercegovina. In addition to the colonists in rural areas, they were mainly urban 

groups such as soldiers, merchants, skilled workers, experts and civil servants. The latter ones 

used German for internal communication; knowledge of a Slavic language, however, was a 

welcomed qualification for being hired. As a result, an urban immigrant milieu emerged that 

mainly consisted of Croats, but included also German, as well as Czechs, Slovenes and mem-

bers of other groups. One can assume a number of in 1910 114,591 immigrants,  making up 

alone 35. 33% of the population of Sarajevo. Even though - or because – these immigrants 

came from many different parts of the empire, it was the German language, which became a 

widely spread, commonly used “medium of communication”, - among the civil servants but 

also in other social spheres and situations, e.g., in industry, science, among military officers, 

in certain schools, or within in the Ashkenazic Jewish community.3  

The political environment: Bosnia in the age of Kállay, Appel and Kutschera (1882-1903)  

Aside from the conditions and restrictions of the Austro-Hungarian “mandate” in Bosnia and 

Hercegovina, imposed by international law by means of the treaties of Berlin 1878 and Istan-

bul 1879, it soon became apparent that the Austro-Hungarian administration was also politi-

cally reliant on the cooperation with the local elites,-  especially of the dominant Muslim 

group, in view of the ongoing challenges being posed by Serbia and Montenegro: In particular 

the introduction of compulsory military service in 1881 could not be enforced until a Serbian-

led uprising had been quashed in 1882, not the least thanks to the assistance of notable figures 

such as Mehmed Kapetanović, who prevented a Serbo-Muslim alliance from forming.4 



Therefore, under the newly appointed Austro-Hungarian Finance Minister, Benjamin von Ká-

llay, who was responsible for the administration of Bosnia and Herzegovina from 1882 until 

his death in 1903, the government developed a renewed programmatic basis for their policies. 

At the time, the administration was being spearheaded by Croatian-born governor (Lan-

deschef) Johann Freiherr von Appel, the new strategy became particularly prominent thanks to 

Hugo von Kutschera, who was as a Ziviladlatus since 1887 responsible for domestic and cul-

tural policy. It aimed at the creation and development of authentic Bosnian institutions and the 

promotion of Bosnian identity, over time it was connected with a certain pro-Muslim senti-

ment. These policies had lasting effects on the image of the Austro-Hungarian period, even 

though its “classic” time ended by 1903, when a further change of constellations took place.5   

Within this framework, it appears that the political support for the foundation of newspapers 

and magazines was an important and highly visible instrument of implementation - one prom-

inent example was the “Vatan” published in Ottoman language in 1884, the same year in 

which the newspaper “Bosnische Post” was founded, too. Publications such as these, how-

ever, were also at odds with the needs of a growing readership, seeking information and enter-

tainment, at a time when the press was growing significantly in importance all over Europe. 

This made the production of print media a favoured entrepreneurial activity and a commercial 

interest, too. The founding of Bosnische Post was initially not a government-led project, while 

it was soon accompanied by commercially ambitions to establish a printing company. 6   

The founding father: Julije Makanec, “the emblematic figure of the Sarajevo kuferaši”7  

Although Bosnische Post was published in German language, the founder was actually of 

Croatian descent: his name was Julius Makanec, married to a Luise Löschner. He originally 

came from Zagreb and arrived in Sarajevo in 1879 as a 27-year-old doctor, working initially 

for the city authorities and then changing to the function of a police doctor in 1881. At the end 

of 1883, Makanec applied to the Bosnina government for a licence to found a German-lan-

guage newspaper. The then Ziviladlatus Fedor von Nikolić, expressed his doubts about the 

profitability, but in the letter  he sent to the Finance Ministry in Vienna he expressed no fur-

ther objections. Following the granting of the licence on 9 December 1883, the first issue of 

“Bosnische Post” appeared on 3 January 1884 with Makanec as the publisher and Eugen Rit-

ter von Toepffer who, like many of his successors, came from Vienna, as the editor. In May, 

the production was relocated from the state printing house to “Spindler und Löschner”, the 

newspaper’s own printing house and the first private printing company founded in Sarajevo 

during Austro-Hungarian rule.8 Well-equipped in terms of technology it offered also address 



cards, business cards, menus, posters and similar items.9 These associated commercial aspects 

proved soon to be essential for the financing of the newspaper, but Makanec was without any 

doubt as well one of the leading exponents in the “establishment” of the Austro-Hungarian 

administration. In 1884, he initiated with top government officials such as Konstantin Hör-

mann and representatives from the Bosnian elite, such as Mehmed Kapetanović the Sarajevo 

Museums Association, which appealed for antiquities at first to be surrendered to the office of 

Bosnische Post. That association was the founding platform for the later Landesmuseum 

which opened on 1 February 1888. This means that in the initial phase two “symbols” of 

Hapsburg prestige projects and identity politics were in the person of Makanec closely linked. 

10              

In the first issue, the lead article defined as a core aim of the newspaper to familiarise the 

“broader circles of the monarchy with the relationships, requirements and achievements” in 

“New Austria” and to strengthen the “feeling of belonging”. In a further edition soon after, the 

paper turned against the migration of “our Muslim brothers”, Bosnia and Herzegovina were 

called upon to provide a “safe refuge” to the Muslims and to ensure their continued existence 

and development. 11 On the other side during the first three months, three articles appeared 

about immigration, however two of them warned of the unsuccessful private migration of 

Germans. The third painted a more ambiguous picture but dealt with a very specific case: It 

explained the settlement of “South Tyroleans” – Italians – in Konjik and Mahovljani (Banja 

Luka) as a measure to counter the effects of the devastating floods in South Tyrol during the 

autumn of 1882. 12 The fact that the newspaper was not advocating a Croat agenda got soon 

noticed by i.e. “Sriemski Hrvat”. Bosnische Post responded: “For Bosnia, for its schools and 

for its development, only one point of view can be relevant – that of the Bosnians”. 13            

From the end of 1884, Bosnische Post received support from the Foreign Ministry in the form 

of 100 subscriptions, which also covered the shipping costs.14 On 30 November 1884, the Fi-

nance Minister decided that half of the associated total costs would be covered by the Bosnian 

government.15 In an end-of-year-review, Bosnische Post underlined that “we are far from the 

development of a cultural or ethnic war in those areas where the complete absence of such 

wars has to date brought the greatest benefit, particularly for the Austrian migrants, who have 

already suffered enough from the misery of the prevailing social conditions in our fatherland”. 

But it had been assumed that the Monarchy would be more interested in the newspaper, which 

resulted in the failure of the transition to a daily newspaper. Civil servants and merchants 

were seen as a target audience. Despite its reputation as a “government publication”, it 



claimed to be objective; however, but pointed out the political remit of the press: “the influ-

ence of the press over the opinions formed by individuals is fixed and undeniable”.16  

Basic structures and core issues communicated  

Bosnische Post appeared on Thursdays and Sundays and comprised four to six pages. Its lay-

out adopted the style of contemporary Viennese newspaper, which remained basically un-

changed until 1918: the top half of the front page was dedicated to political issues, at first 

mostly in form of lead article or commentary, but which were in 1896 largely replaced by 

brief news and headlines. The bottom half of the first page was reserved for feature articles: 

these often comprised literary texts or other essay (including “letters”), usually accompanied 

by the name of the author, which eventually spanned over a number of issues. In this first 

years, these texts dealt often with regional topoi, both informational and belletristic. The sec-

ond and third pages contained further “political reviews” (often international), “daily reports”, 

and lots of local and regional news. Correspondents’ reports came from Bosnia, and espe-

cially Zagreb, Vienna and Budapest. Practical aspects were provided in the form of event 

guides and reviews from the social and cultural calendar, as well as the business section, offi-

cial announcements and information regarding law and court rulings. Despite certain rear-

rangement in its political and commercial strategies, as well as changes to editors, - in terms 

of its content, the newspaper retained a distinct canon of topoi, throughout its history. This in-

cluded a certain “progressive agenda”, like a specific Austrian version of a civilisation mis-

sion, which manifested itself i.e. in the form of reports concerning the development of infra-

structure, transport routes and railways, or on the establishment of industries, also aspects of 

urban development and town planning were scrutinised on that basis, including the expansion 

and practice of local self-governance. On the other hand, the praise of the Hapsburg admin-

istration in Bosnia, made it to degree necessary to identify with the country and its inhabitants 

and to believe in its future; with agendas aimed to bring about changes rather than ascriptions 

of immutable (racist) classifications. Moreover, Bosnische Post avoided identifying with the 

Germans as a group: this could have been an indication of the multinational readership from 

all over the monarchy, be it as migrants, or as readers from outside.  

One specific characteristic of Bosnische Post, literally visible at a first view and significant in 

comparison to other Bosnian papers, was its extended advertisement section, in later years it 

expanded to sometimes more than half of the newspaper, often with opulent graphics and de-

signs. This resulted in the newspaper becoming a proverbial window into the Viennese way of 

life as, alongside some companies from Sarajevo (at first, predominately those established by 



migrants), (mail-order) companies from Austria and Vienna featured heavily. Moreover, at 

least one part of the offered goods were explicitly luxury items, not available in Sarajevo, next 

to some items which were maybe preferably ordered by mail due to their very intimate nature.  

Bosnische Post, especially in the investigated period, largely represented a self-image of the 

Austro-Hungarian Empire as a European state which got along with its Muslim population at 

best; citing an article Vatan as a source, it was claimed in 1885 that their position in Bosnia 

was more comfortable than under British and Russian rule or within the Balkan countries.  At 

the same time, the article remembered the reader that the opposition to the introduction of 

conscription laws had been less marked among the Muslims than it was among Orthodox 

Christians, and cited examples of Muslims which had meanwhile started an army career. 17 It 

was Milena Mrazović, the later owner and editor in chief who gave already in this early years 

as a young collaborator the newspaper’s feature pages a strongly Bosnian air with many re-

gional related essays, reports and stories; added to this, historic presentations were provided, 

for example, in 1885 and 1888 by Josef Koetschet, a Swiss man who had been active in the 

city since 1863, first as an Ottoman city and military doctor. 18 These texts and contributions 

were intended to support proximity to and trust in the newly won homeland and its particulari-

ties; nevertheless it is undisputable that these same literary representations of Muslims were 

not free of contemporary oriental clichés. 19 But one should keep in mind that the Austro-Hun-

garian strategy was at its core aiming at cultivating differences between the Ottoman Empire 

and the Bosnians and not at essentialising Muslims. When Mehmet Beg Kapetanović empha-

sised the loyalty of Muslims to the Habsburgs in 1886, and formulated the basic features of 

Bosniak patriotism that set itself apart from the Ottoman Empire, supportive contributions by 

Muslim landowners appeared in Bosnische Post. The series of articles was printed out as a 

brochure. 20 Other, particularly literary texts were also translated and published in the paper or 

its other publishing’s, thereby granting native authors “a voice”. This included also Serbs, for 

example, in October 1887 Nike H. Besarović’s “Mula Meho”, which had first appeared in the 

literary paper Bosanska Vila 1885, was printed by Bosnische Post as well. 21   

Second careers in Sarajevo: The example of Eugen Ritter von Toepffer (1885-1889)  

At the end of 1885, the Ban (local ruler) of Croatia-Slovenia, Khuen-Hedervary complained 

to the Bosnian government about the representation of the relations in Croatia by Makanec in 

Bosnische Post. This might have been one reason why Makanec, whose brother was a parlia-

ment deputy n Croatia, sold the newspaper in the summer of 1886 - just to his former editor, 



Toepffer, to whom the Landesregierung from their side attributed an “entirely correct atti-

tude”. 22 Makanec, died in July 1891 in Jeddah, while accompanying a pilgrimage to Mecca.23 

Eugen Ritter von Toepffer, came from a well-respected Viennese family, and had originally 

arrived in Sarajevo as an actor and dramatist. 24 He became more successfully, however, in 

managing Bosnische Post, - including a printing company using the name of “Bosnische 

Post”, which produced ever since not only the paper itself, but also a total of around 140 mon-

ographs and 30 periodicals in both German and Bosnian. 25 Significantly, Toepffer soon con-

sidered a publication three times a week26, as observers considered the newspaper to be “ex-

cellently edited” 27, - the German Embassy e.g. sent its articles to Berlin to provide in 1888 in-

formation about the visit of Crown Prince Rudolph in Bosnia. 28 The paper optimistically 

claimed that ten years ago everyone who had been moved to Bosnia had been greatly regret-

ted but that now there was a shift - citing the Slovenian Member of Parliament, Karel Klun, 

who had said in the Reichsrat that he would have been happy if so many investments would 

be done in his home region as well. Bosnische Post commented, alluding to the language ten-

sions between Slovenes and Germans, that in Bosnia no one would went crazy because the 

children have to learn German in school: This episode might show that its editors were not 

free of national “emotions” but that these were in general,” kept under control”. 29    

Sarajevo’s “good women”: Milena Mrazović, German author, Croatian roots (1889-1896) 

Toepffer died on 26.7.1899 and inherited Bosnische Post to his much younger female assis-

tant Milena Mrazović. 30 According to ”Österreichisch-Ungarische Buchdrucker Zeitung”, he 

died a few days before being able to take Mrazović to the altar.31 Mrazović, was born on 

28/12/1863 in Vienna, as the daughter of Andrija Mrazović, a civil servant, originally from 

Bjelovar (Croatia) “from an old Croatian family of nobility”, while her mother was a born 

Bartel. After 1878, her father was sent to Bosnia (Banja Luka) as the district secretary. Milena 

taught in a Catholic girl’s school in Sarajevo in 1884 and 1885. 32  For Bosnische Post Milena 

Mrazović(-Preindelsberger) became one the most remarkable personalities in the newspaper’s 

history, and one of the first women in such a position throughout Europe. She was a member 

of the Sarajevo Museum Association and became, following Makenec, in 1889 the first fe-

male member of the Viennese Anthropological Society. 33   

The Landesregierung respected Toepffer’s last will and authorised the succession. This might 

speak for Mrazović’s well known talent, although the transfer of a supposed semi-governmen-

tal paper to a 26-year-old woman could also indicate the limited importance attributed to the 



paper. The editor in charge should initially be Alfons Kullich (1850-1914), - a man with obvi-

ously no journalistic experience: Even more, it seems that Kullich had fallen into some debt 

during his military service, before he became a clerk for a haulage company owned by the 

Viennese businessman Johann Baptist Schmarda34. Landeschef Appel wrote to the Ministry 

on the 20th of August that Kullichs employment in the country’s service “beforehand” could 

still not be taken into consideration, but that his employment as an editor was not to be ob-

jected to. In any case, Appel recommended that the ministry grants the continuance of the pa-

per under the condition, that this approval could be removed at any time without the provision 

of reasons. The permission was issued from Vienna at the beginning of September35, Kul-

lich’s time as editor however turned out to be one of the shortest in the history of Bosnische 

Post, as he gave up this post in February 1890, to open a riding school in Sarajevo.36  

Kullich’s successor as editor in charge was Hermann Tausk, born in today’s Slovakia. He had 

worked for Agramer Tagblatt and was the first experienced journalist as the paper’s editor in 

charge. Tausk was of Jewish origin, his son Victor would later become a well-known psycho-

analyst. 37 In 1891, Tausk quit his post,but returned to Sarajevo in 1892 and continued to work 

for Bosnische Post. In the meantime, Adolf Flachs and Adolf Landau had been editors in 

charge, but by 1892, Mrazović appeared as ”editor in chief“ in the imprint section. 38   

One has to consider the increasingly nervous political mood in this years, among other fac-

tors, due to the rise of the Radical party in Serbia, - which could be noticed even in polemics 

between the legal Serbian newspaper, Bosanska Vila, published with government support, and 

Bosnische Post.39 In the opinion of the German Consul, Bosnische Post, as well as the (Mus-

lim) newspaper Bošnjak, showed loyalty towards the government but wrote for his taste “in 

too adulatory a manner”. 40 According to a letter published in Bošnjak local Serbs however 

saw the Bošnjak as well as the Bosnische Post both as their enemies41, but for sure, circum-

stances made the symbolic affirmation of the alliance with the Bosniak elite important. e.g. on 

the occasion of the funeral of the deceased mayor Fadil Pašić. But in April 1893, the publisher 

of the Bošnjak, Kapetanović, became Pašić’s successor, and Jusuf Beg Filipović took his 

place.42 Until then, the Bošnjak had often been an ally of Bosnische Post, but then in 1893, its 

pages levelled accusations against Mrazović, due to a book she had just published in Berlin: 

Selam. Sketches and Stories from the Life of the Bosnian People. It contained eight of her re-

ports from the commentary section in Bosnische Post, which may have been inspired by day 

trips taken to the surrounding area with a friend on horseback. The Bošnjak, however, found 

that the book showed the Muslim population in a disgraceful light, as the author did not really 

know the lifestyle that she wanted to describe, and so it lost all value. The young woman had 



apparently created characters in her fantasy world who may appear in western European nov-

els but not among the Bosnian people 43 Surely Mrazović was likely a notably provocative 

personality for her time, who e.g. took part in a horse race.44 A little later, Bosnische Post an-

nounced an organised tour to the Landesmuseum for well-to-do Muslim women to remove 

“misgivings”, which might also indicate certain tensions.45  

It is quite possible that the aversions of Bošnjak were directed against Mrazović personally. 

On the occasion of the tenth anniversary of Bosnische Post on February 1, 1894, congratula-

tions were expressed with the words that it had been founded to counter all the false news that 

was spread in the world about the homeland.: This was successful - and then it was empha-

sised how the paper was, with the greatest success, edited by - Tausk.46 In September 1894, a 

new building for the paper’s offices and a printing plan, designed by Mrazović, were com-

pleted, near to the new cathedral, including five large, luxurious apartments also for Mrazović 

herself.47 But just a little while later, a personal crisis arose between Mrazović and the ambi-

tious Tausk, caused by the latter’s desire to travel to Croatia due to an eye illness, something 

which Mrazović refused to accept. When Tausk travelled nonetheless, Mrazović fired him on 

the 15th of November (he had eight children). Tausk tried then to reach the government’s ap-

proval to found his own newspaper, proposing the title of Sarajevoer Tagblatt, while Mra-

zović strove already to sell her paper to Schmarda. The government representative for Sara-

jevo, Berks, supported her in this plannings, but to him it seemed politically more important 

to use the property of Bosnische Post, in order to found a government-friendly paper for the 

Serbian public.48 At the end of the year Tausk and Mrazović even faced each other in court.  49 

Any new newspaper was the result from that conflict; Appel also warned the Finance Ministry 

not to grant a concession to another collaborator of Bosnische Post, Gjuro Vrnjanin, a Croat, 

for a new journal - it had been discovered that Vrnjanin, himself without any resources, had 

links to the “pan-Slavic” Slovenian deputy Vošnjak.50 But Tausk's plans were not (yet) imple-

mented either, a newspaper called "Sarajevoer Tagblatt" was only launched from 1904/07 as 

an alternative to Bosnische Post, although not by Tausk. However, Tausk was able to estab-

lish himself in Bosnia, at least in the mid-term, namely as press officer for the Bosnian gov-

ernment. He also worked as a translator. 51 After a failure with the "Sarajevo Wochenschrift” 

which appeared in 1908, he founded in 1912 another weekly newspaper, the "Südslawische 

Revue". However, after a few month he left suddenly Sarajevo and returned to Zagreb. He 

died in 1916 and in the obituaries Croatia was called his second home.52 

 



Contexts: The perception of the Vakuf conflict and the emergence of the Muslim opposition 

Coinciding with this, internal difficulties and the governments thoughts on the future of the 

newspaper, an even more serious political crisis began to emerge, which consequences would 

determine the developments in Bosnia for the years to come. While the opposition of the 

Serbs was more or less a given fact, even though with increasing meaning since the early 

1890s, was the political alliance with the Muslim elite for a long time supposed to be a core 

element of the political strategy of Landeschef Appel and finance minister Kállay - the Zivi-

ladlatus Kutschera knew even Ottoman. By the mid 1890s, however, an opposition movement 

started to emerge among the Muslims, too. One factor stimulating that movement was the 

subordination of the assets of the Muslim religious foundations (Vakuf) under the control of 

the state in 1894. Moreover, at the end of the same year a petition was received by the Sultan 

from the emigrants in Istanbul, with further complaints with regard to the situation in Bos-

nia53. On the other hand, the fears of the government about a rapprochement of Serbian and 

Muslim opposition seemed to become more realistic: On January 9, 1895, a letter from ef. 

Mehmed Spahić from Mostar (the centre of the Muslim opposition) was presented in Bos-

nische Post, in which he warned against a "Serbian current" among the Muslims - after he 

himself had temporarily supported it, he now wants to publicly distance himself from it.54At 

that time, e.g. in the final phase of the Mrazović era, Bosnische Post was still publishing arti-

cles which tried to actively communicate the policies of the government on the controversial 

issues:  i.e. at the  general meeting of the Vakuf Commission on February 11th, 1895 in Sara-

jevo, when the mearif- property of the ottoman school foundation was subordinated to the 

Vakuf- Commission-  a highly sensitive issue. It was explained that the assets held by the 

foundation had grown to 300,000 crowns thanks to the reorganised Vakuf administration; this 

was justified by the objective of the state government to promote the Muslim school system.55 

The latter was highlighted as a key benefit, and as a means of reducing Muslim emigration. 

As a practical step, the promotion of Muslim reading halls (Kirraethna) was encouraged56 - 

however, as the article did not mention, these Kirraethnas stood in Mostar e under the influ-

ence of the opposition. Intrigues of the Muslim emigration were especially feared. Bosnische 

Post relied here sometimes on the Croatian press and overtook e.g. on May 24, 1895 a notice 

from the Slawonische Presse (Osijek) about Muslim emigrants in Istanbul, who allegedly 

worked towards an attack on Austria-Hungary from Serbia, Montenegro and Russia. 57 rom 

the time we read also about good-will gestures i.e. t a womens teferić (picnic) in Ilidža with 

noble Muslim ladies, wives of top-officals (i.e. Miss Kutschera) and Milena Mrazović. 58     

 



1896: The end of the Mrazović era. The sale of Bosnische Post to Schmarda.    

Contrary to Berks statements about the "hysterical" Mrazović, the contemporary women's 

movement considered her career as a role model, and therefore mentioned her e.g. in the mag-

azine "Die Frau" published by Helene Lange in Berlin or in a study on professional women 

published in the Verlag der Frauen -Rundschau 1905. 59 Her lectures may have contributed to 

that fame: However, as the Bošnjak reported in March 1896, on one of her speeches in Vi-

enna, Mrazović painted then a pretty picture of  "our people" and brought to attention every-

thing that is beautiful and good among them. The audience agreed emphatically.60   

But, at that time, Bosnische Post was already close to being sold. On March 26, 1896, the pur-

chase request of the Viennese entrepreneur Johann Baptist Schmarda was forwarded to the 

Minister of Finance, who approved it. Appel added to the proposal that better editorial work 

could be expected from the new owner, which had been desired for a long time.61 In her fare-

well note in Bosnische Post, Mrazović stated with an ironic undertone that she hoped that her 

resignation would be advantageous for the company, since it is now in the hands of a man: “A 

woman’s ability, in public life, is and remains a restricted one”. A comment somewhat eva-

sively praised her "genuine Slavic tenacity", and that the newspaper had been identified with 

her, but also tried to attribute "male" traits to her and further speculated on that.62 

In November 1896, Milena Mrazović married the eye specialist Josef Preindlsperger. Heinrich 

Renner (Berlin 1897), retroactively judged that Mrazović had excellantly understood how to 

form texts and feature articles in an appealing manner. 63 She continued to write monographs 

on Bosnian topics, including the "Bosnian Skizzenbuch” (Innsbruck 1900, Dresden 1909), 

travel literature (e.g. Die bosnische Ostbahn) and novels. She also contributed to the prestig-

ious volumes of "Die Österreichische Monarchie in Wort und Bild” (1901) and joined the As-

sociation of Writers and Artists in Vienna. In 1919 she left Sarajevo with her family and went 

to Vienna where she lived in an apartment furnished in Bosnian style. She died on 20.1.1927. 

64   

Franjo Selak (1894-1897). Transformation and “self-censorship”. The „Bosanska Pošta“  

Franjo/Franz Selak (1847-1906) was an editor of Bosnische Post from November 15, 1894 to 

November 1897 but became editor in charge only after Mrazović had left office. Having stud-

ied in Graz and Vienna, he was initially a grammar teacher, but had run into "political or 

moral difficulties". He had then lived for 25 years in Zagreb as a translator and journalist for 



German-language newspapers from Zagreb and Prague. During his stay in Sarajevo, he trans-

lated literary texts and wrote articles in Bosnian for the magazine "Nada", launched in 1895. 65   

The new owner Schmarda had the ambition to transform Bosnische Post into a daily newspa-

per. While Kállay assured his support, the Foreign Ministry refused prematurely (21 May) to 

increase the level of financial support  - due to the low value (!) of the paper. 66 The transition 

to a daily newspaper took place on October 1. Schmarda, however, preferred to appear only 

since November 3 as owner and publisher in the paper. 67 The newspaper’s structure changed 

relevantly: Those editorials that had commented on the political and social developments in 

Bosnia, just as in a diary, with the current date as their headline, appeared less and less. In-

stead, the front-page headlines were now mostly filled with agency reports, so-called tele-

grams. At the same time, the advertisement section was expanded, which probably contrib-

uted to the financial sustainability. Whether the advertisements paid off commercially is diffi-

cult to estimate. Schmarda understood publishing the newspaper despite losses as " a patriotic 

duty"68, it would be possible that this may have influenced some advertisers as well.    

Moreover Bosnische Post avoided since then more than ever to discuss “unpleasant“ or dis-

putable or critical issues or aspects - a characteristic Schmarda would call in 1899 „self-cen-

sorship“. This applied e.g. to the rise of the Muslim opposition: The reader thus learned e.g. in 

1898 that the wife of top official Konstantin Hörmann headed a school for Muslim girls, 

where they were educated, among others, in Bosnian by the “švabska gosport“, obviously 

with the support of their mothers. The report suggests that these girls came from the families 

of the elite (including the theological elite); however, it did not mention that there were also 

voices who were suspicious of non-Muslim conversion intentions behind the teaching 69 

From November 15, 1896 to the end of 1898, Schmarda published a sister newspaper in Croa-

tian language, the "Bosanska Pošta". Before the paper was launched, Schmarda invited Safer 

Beg Bašagic, in the following years an opinion leader among loyal Muslims, to cooperate. 

70According to the announcement made in Croatian in Bosnische Post, it was intended to cul-

tivate and develop love and loyalty to the dynasty and at the same time be the flag-bearer of 

modern progress. 71  Schmarda made Gjuro Vrnjanin editor-in-chief. The editorial office re-

jected the mistaken idea that the newspaper was a translation of Bosnische Post, and under-

lined that it was completely different from the "German colleagues". It was only "by chance" 

that the same title was carried and that it was only the telegram messages that were shared. In 

May 1897, Tausk assumed the management of the paper.72 But as he was “too involved with 

other tasks”, he was succeeded in August by Josip M. Čebular73, as the new head of the paper.   



Bosnische Post was not even in these year’s always balanced. Thus, in 1897 it supported with 

harsh words, the actions of the government against the opposition movement in the Serbian 

church congregations. However, in this case this crisis had already attracted international in-

terest anyway –so Bosnische Post could simply overtake articles published already e.g. in the 

Neuen Freien Pressse (Vienna). 74 In its own contributions, it communicated largely the posi-

tion of the government or presented it in a broader historical background. 75 Significantly, the 

German consul based his reports meanwhile more on international press clippings than on ar-

ticles from Bosnische Post. The lack of reliable background information from within the 

country led in this year to the emergence of rumours about pervasive anarchy, - as origin of 

such “scare stories,” assumed Bosnische Post British, French or Russian sources.76 

In August 1897, Selak left Bosnische Post allegedly at his own request "for health reasons" – 

as a matter of fact, he subsequently tried to establish his own newspaper, the "Stimmen aus 

Bosnien", with the claim to be independent. However, without major financial support, the 

paper survived only from August 1898 to February 1899. Selak died on the 9.6.1906 in Za-

greb. One obituary praised him as a polyglot translator but called him “welt-fremd”.77  

Young men from Vienna: Oskar Hirth (1897-1901) and Franz Mach (1901-1906) 

While Selak remained only an editor in charge, his successor Oskar Hirth (1869 to January 

25, 1932) was designated with the title of an “Editor-in-Chief” in the imprint. With Hirth,a 

generation change was initiated: Like his successor Franz Mach, who had nearly the same 

age, he came from the German-liberal Neue Wiener Tagblatt, and, like him, he returned after 

a few years in Sarajevo to this paper (1901), where he became later the editor in chief. Hirth 

stemmed originally from Lower Austria but had lived as a child for ten years in Sarajevo. He 

knew Bosnian, had attended high school in Sarajevo, and gathered initial experiences in the 

services of Bosnische Post already as a high school student. Like his two successors, he was a 

reserve officer and quite young (28 years). 78 The recruitment Viennese journalists was proba-

bly useful to bring the paper closer to the standards, networks and advertising markets of the 

newspaper industry in other parts of the monarchy and, vice-versa, helped maybe to give Bos-

nia a stronger presence in the Vienna press. However accusations by the opposition for being 

the voice of a quasi-colonial regime could hardly be countered by such short-term "imports".   

The Muslim opposition articulated their gravamina in these years mostly at public meetings or 

in petitions. Bosnische Post avoided to comment on this, but preferred to translate and pro-

mote instead the views of “loyal Muslims” to their German readers  – not as part of the news 

section, but by translating selected literary works, -  or by giving summaries of lectures given 



by their representatives at Muslim reading halls (Kiraethana); additionally there was a listing 

of who was present for the events in the circle of top officials on the one hand, and of the Bos-

niak elite on the other, including references to the get-togethers that followed such evening. 

The speakers thereby came “from both sides,” e.g. Konstantin Hörmann, who spoke at the end 

of July 1897 to this audience with regard to Bosnian history. In praise of a lecture by Safet 

Beg Bašagić in Bosnische Post from 1898, it could be noted how he had become one of the 

esteemed and favoured contact persons for the administration-sphere, replacing the already ill 

mayor Kapetanović, who died at the end of 1899. At one of this occasions, Bašagić presented 

his history of Bosnia. It was published as a book by the Bosnische Post, which made e.g. at 

this opportunity the Bošnjak national narrative familiar to its readers.79        

Bašagić became a soon proponent of those younger Muslim intellectuals who adopted in the 

late 1890s a pro-Croat stance as an alternative to the rapprochement of the Serbian and Mus-

lim opposition. This was in favour Bosnische Post as well, to demonstrate the risks a Monte-

negrinian- Muslim alliance, the paper did not hesitate to translate as well articles from „Hrvat-

sko Pravo “, that is, from the paper of the followers of Ante Starčević and his “greater Croa-

tian“ideas.80 However, it seems that Bosnische Post preferred the secular wing of Croat na-

tionalism, probably for the inclusive component towards the Bosnian Muslims. This was evi-

dent e.g. in 1900 on the manifestations of the Croat Trebević choral society, which were, even 

though nationalist, presented by Bosnische Post benevolent and as a quasi “official” public 

event; the year before, severe disputes surrounding the consecration of the society’s flag had 

ended with a victory of the Secularists. The positive reaction of Bosnische Post differed e.g. 

here from that of the Budapest based Pester Lloyd but stood in opposition to Catholic bishop 

Stadler as well, while it was in line with the Appel administration if not an expression of their 

strategies81: as e.g. the German consul found the depictions of Bosnische Post therefore” faint 

and formless. Clear, because Kalláy-friendly “.82  

To be precise: such conclusions were drawn from the way local events or single persons were 

presented, commented or silenced, as one could hardly speak of an open ”communication” of 

governmental politics or analytical journalism during in this years, -- the newspaper was then 

mostly filled with ”brief news“, business developments, advertisements and short stories. In a 

similar way it was e.g. more the absence of symbolic references to Catholicism in Bosnische 

Post which ”said a lot““, not outspoken programmatic anti-clericalism. But one could say that 

the newspaper largely avoided identity politics or community building based on confessional-

ism throughout its existence, even though surely most of its readers belonged to the Catholic 



church. Bosnische Post had Jews among its most prominent editors like Tausk and later Stein-

hardt (1910-1918)83 and among many of its readers as well, names like Lewy (a local Brew-

ery) indicate that a part of the companies, which advertised in Bosnische Post, belonged to 

Jewish families. Even though the newspaper was otherwise closely connected to the Viennese 

public and it´s Zeitgeist, it showed no signs of antisemitism.84 Instead we find regularly 

briefly, but ”friendly” and respectfully notifications and references also on events of the local 

Ashkenzai and also the newly founded (1896) Protestant congregations in Sarajevo. Reports 

in Bosnische Post and in other semi-official newspapers informed e.g. about the attendance of 

prominent members of the government and the Sarajevo establishment at Protestant weddings 

and funerals85; a similar way to demonstrate a balanced approach on church-related issues 

might be seen by the way the administrations supported „symbolically“ the building of an im-

pressive protestant church in Sarajevo - then (1899) one of the biggest building of the city.86   

However, Bosnische Post remained as reserved towards German national aspirations as it was 

towards all national movements, although these, too, gradually became more noticeable in re-

action to the strengthening of Southern Slavic nationalism.: A dinner party (Tischgesell-

schaft), which started to meet in 1899, transitioned into the free association of the “Deutsche 

Stammtisch ” in 1906 and developed by 1908 into the Verein der Deutschen in Bosnien und 

Hercegovina (German national association of Germans in Bosnia and Herzogovina)  87. The 

association or its predecessor was only sporadically mentioned in Bosnische Post in the con-

text of urban social life, however, as was its Czech counterpart (Češka Beseda).  

From an economic point of view, the changeover to daily appearance resulted within a few 

years in considerable difficulties. On 20.7.1899, Schmarda requested from the state govern-

ment that every authority and every agency should be asked to take on a subscription to the 

paper. He pointed out that thanks to dispatch services, news often reached Bosnians even on 

the same day; nevertheless, despite e.g. advertising at train stations, he had not been able to to 

increase the number of subscriptions to more than 700. He distributed the newspaper in the 

monarchy in the same way as abroad “in order to familiarise the reader with the cultural ad-

vances of my second fatherland”. To be sure, a letter dated 16.9. to section chief Benko in 

state government shows that he also held censorship and self-censorship responsible for the 

difficulties: The newspaper had, according to Schmarda, to avoid a conflict between preven-

tive self-censorship and reader interest, while any free expression of opinion and criticism ap-

peared to be impossible. To secure further publication, he suggested the acquisition of 300 

subscriptions. Upon enquiries, the state government established a circulation of 860 and au-

thorised Schmarda’s request on 13.11.1899. 88      



Franz Mach (1872 - 1938), Hirth’s successor as of 1.9. 1901, also came from Lower Austria, 

respectively Wiener Neustadt. He attended the military academy there, after graduating as 

First lieutenant of the reserve since 1894, he was previously employed as an editor at the 

Neuer Wiener Tageblatt – like Hirth-, to which he would later also return; moreover, he had 

also already worked for the “Prager Tageblatt” and other papers, and as a translator too. Dur-

ing his military time, he acquired several Slavic languages at the varying garrisons, but not 

Bosnian; yet he studied the national language, and Schmarda assumed it would be easy for 

him to acquire Bosnian as well. 89 The successor to Mach, Hermenegild Wagner (as of 1906) 

also came from Viennese professional journalism (Österreichische Volkszeitung), Like Hirth 

he had attended school in Sarajevo, and was a reserve officer as well. His mother was Croa-

tian, he himself had studied in Zagreb.90 According to Edit Walter both the Neue Wiener 

Tagblatt as well as the Österreichische Volkszeitung belonged among those papers that had 

individual journalists covertly on the payroll of the foreign ministry. 91   

The year 1903 marked a major turning point in the history of the Austro-Hungarian admin-

istration in Bosnia and Herzegovina: on the one hand, the political upheaval caused by the 

change of dynasty in Serbia and the growing unrest in Croatia changed, and on the other hand, 

the death of the previous Finance Minister, Kállay, of the Austro-Hungarian Monarchy, who 

was responsible for Bosnia, had serious effects: his successor István Burian dismissed the for-

mer Landeschef Appel and embarked on a "new course".92 This was intended to entail a de-

parture from the previous pro-Bosniak policy and a greater openness towards the Bosnian 

Serbs, as well as a reduction of the previous position of the German language, - which led, 

among other things, to shortenings in funds for Bosnische Post.93 Until the relaxation of press 

censorship in 1907, journalistic scope remained during these years more limited than ever, 

which possibly had consequences for the orientation of their readers, - since the politically an-

alytical and commentary articles in those years referred more to Croatia than to Bosnian do-

mestic politics - while the Bosnian Serbian press became increasingly active, and the once al-

lied Bošnjak at the same time lost its former prestige and importance94.     

 

 

 

 

 



Outlook and summary 

When the Bosnian Post first appeared in 1884, there were still lots of German-language news-

papers in many parts of the monarchy. But unlike in the Russian or French "nationalising em-

pires" this phenomenon had already been in decline at least since the compromise of 1867 -  

many German-speaking groups who had immigrated to non-German areas in the 18th century 

or earlier were in a process of assimilation. Therefore, the introduction of German as  an ad-

ministrative language in Bosnia in 1878, -in a region without significant German population-, 

was an unusual decision, as a result of Bosnia's particular international legal situation, and  

the political difficulties, but which was maintained until 1918. To challenge this position of 

the German language became a core issue of the anti-Habsburg-opposition in Bosnia.95 But on 

the other hand the language conflict in Bosnia differed from that in other regions, as there was 

at least no "antagonism" between two ethnic-linguistic  groups, even though the “language 

question” as well as the distinction between immigrants and locals remained  socially and po-

litically meaningful. However, German native speakers were in Sarajevo only a minority 

within a broad community of immigrants, that was composed from members of many nation-

alities and language groups from all over the Monarchy. The function and social role of the 

German language in this situation as a Lingua franca was therefore in every respect specific. 

The Bosnische Post got support from the Common Ministry of Finance, the Bosnian govern-

ment  and by the Ministry of Foreign Affairs, but it was not really a "governmental paper": 

This is why, significantly  the owner, Schmarda, had been trying repeatedly since 1896 to 

compensate for his deficits by means of "hidden" subsidies, such as public printing orders for 

his printing house affiliated to the newspaper.96 According to the  structure of the Habsburg 

monarchy, “donations” -and influences-, had probably, in the course of the 34 years history of 

the newspaper, various sources and motives, but a precise reconstruction without the (non pre-

served) archives of the newspaper remains difficult. In 1912 Landeschef Potiorek claimed 

1912 that the government had previously “a certain influence” on the Bosnische Post. 97 

Instead I would suggest to explain the frequent evaluation as a "semi-official"98 newspaper ra-

ther by the fact that it was linked to a certain milieu close to the Bosnian government and its 

state officials (and therefore had surely "good connections"). It was this position, that made 

the paper a symbol of the Austro-Hungarian lifestyle, and as well a mirror of the multiple po-

litical upheavals and changes of  that period,  - in particular  the turn of 1903, and the crisis of 

the political "climate" (actually indeed sharpend by crop failures and floods99), that emerged 

in the mid -1890s. The latter was largely determined by the rise and growth of nationalism, 



especially the Serbian and Muslim opposition movements. It has to be assumed that the paper 

itself even contributed to the dynamics of that crisis: Even government officials (Berks) spoke 

of a "flattening" of the paper; its “reluctant” course after 1896 was probably guided by politi-

cal caution and commercial considerations, but it could also have been understood as igno-

rance, indifference and powerlessness – all the more as the simultaneous commercialisation of 

the paper and  the "import” of young journalists, could be interpreted  in a similar direction.  

However seen its history as a whole and over the decades, the Bosnische Post could definitely 

be identified with a distinct political-cultural position: In a historical  period of time, that was 

increasingly characterised by the rise of the national movements, it represented a monarchical 

and imperial but at the same time “civic” and emphatically secular attitude, - corresponding to 

the transnational and multilingual, interdenominational structure of its readers. It thus proved 

to be an antipode to the emerging national movements of the time - and was therefore under-

stood and judged by them as a challenge, if not as a threat: Significantly, when the Bosnian 

parliament was first elected in 1910, the Bosnische Post was immediately attacked there as a  

symbol of Germanness100 - although the paper had never understood itself in such a way. This 

is all the more significant since German national aspirations had become by around 1900 ap-

parent in Bosnia too by, i.e. even the husband of Milena Mrazović and individual employees 

of the Bosnische Post were members of the "Verein der Deutschen".101   However even 

though such an option was present in the immediate social enviroment of the editors it was 

nonetheless deliberately not taken into account as part of the newspaper contents and image. 

Similarly the paper avoided any identification as “catholic”, even though the belonging to the 

Catholic church was a common characteristic for a majority of immigrants.  

 

The story of Bosnische Post reminds us that the practices in connection to "multilingualism" 

within the Habsburg monarchy were not and could not be performed “abstractly” or within a 

vacuum and were therefore never entirely “neutral”. Instead, in still many situations, espe-

cially in urban spaces, the use of the German language was a tool or a widely spread and ac-

cepted modus operandi for the communication. The Habsburg monarchy was not a “national-

ising empire”, but it encompassed societies which were in many ways on the edge of moder-

nity and had therefore a need for functional context-free communication (in the sense of Ern-

est Gellner). Especially in an environment like the one of Bosnische Post, the German lan-

guage had therefore not the meaning of a national language and its use did not constitute any 

commitment to it, as it did not “belong” to one group, but served as a medium or channel of 



communication between many people, - within the highly diverse group of immigrants, in-

creasingly between locals and Kuferaši - but also between Bosnia as country and cultural set-

ting “on the one side”, and the Central European, especially German speaking countries “on 

the other“: Even though Bosnische Post addressed most of all inhabitants of Sarajevo, the 

share of subscribers from outside was - according to a figure from 1907 37%102 - exception-

ally high. Considering this and its contents as topics -as briefly sketched in this paper-, one 

could describe this “communication” hardly as a ”one way street” only: On the contrary, it 

regularly presented a selection of Bosnian authors, ideas, views and issues to a much broader 

“European” audience, including those connected to Islam and Bosnian Muslims- it was fa-

mous as a “shopwindow” of  Vienna, but offered insights to Bosnia to. My conclusion is 

therefore that the newspaper, even though it appeared in German, was more a “space of en-

counter” between cultural spheres, -in its time and of course in a particular situation and per-

spective- than it made a serious contribution to the spread of German hegemony or that of 

“German” culture. 

 

 

 

 

 

     

1 from the Foreign Ministry (Literarisches Büro, Haus-, Hof-, und Staaatsarchiv, Wien), the 

Joint Ministry of Finance and the State Government (Arhiv Bosne i Hercegovine, ABiH, Sa-

rajevo) and the German Consulate. (Politisches Archiv des Auswärtigen Amtes, PAAA, Ber-

lin). The newspaper's archive, e.g. on journalistic practice, has not been preserved.  
2 Carl Bethke: Die Zeitungen „Bosnische Post“ und „Sarajevoer Tagblatt, 1903-1913, in: Die 

Deutschen in Bosnien und Herzegowina und Kroatien. New Research and Perspectives = Ni-

jemci u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj. Nova istraživanja i perspektive. Zbornik radova. 

pub. Carl Bethke, Husnija Kamberović, Jasna Turkalj. Sarajevo 2015, 137-174 f. 
33 Die Ergebnisse der Volkszählung in Bosnien und der Hercegovina vom 10. Oktober 1910. 

Sarajevo 1912, XLVIII – LIV; Iljas Hadžibegović: Migracije stanovništva u Bosni i 

Hercegovini 1878-1914, in: Prilozi 11-12 1975, 310-317; Dževad Južbašić: Die 

Sprachenpolitik der österreichisch-ungarischen Verwaltung und die nationalen Verhältnisse in 

Bosnien-Herzegowina, 1878-1918, in: Südost-Forschungen, 61/62, 2002/2003, 237-272.  
4 Präsidium des Bureau für die Angelegenheiten Bosniens und der Herzegowina: 

Landesregierung Serajevo legt vor den Bericht des Reg. R. Mehmed Bey Kapetanovic über 

                                                             



                                                                                                                                                                                              

die Situation in der Herzegovina. ibd., January 15-20,1882. Prezidijalni spisi ABiH ZMF Pr. 

62/1882 
5 Tomislav Kraljačić: Kalajev režim u Bosni i Hercegovini (1882-1903). Sarajevo 1987; 

Robin Okey: Taming Balkan Nationalism: The Habsburg “Civilizing Mission” in Bosnia 

1878-1914. Oxford 2007 
6 Todor Kruševac: Bosansko-hercegovački listovi u XIX veku, Sarajevo 1978, 162-180;  

Djordje Pejanović: Bibliografija štampe Bosne i Hercegovine 1850-1941. Sarajevo 1961. 
7 Milenko Jergović: Smrt u Džeddi http://kolumneinfo.blogspot.de/2015/11/smrt-u-dzedi. 

html- Kuferaši was a Bosnian colloquial term of the time for mostly middle class urban immi-

grants of diverse ethnic origin, similarly „Svabian“ was used as a synonym of „Western“ (i.e. 

in the sense of vaccination as a „Swabian“ innovation: Protiv kolere, in: Bošnjak, 6.10. 1892). 

Eventually Kuferaši originates from a game of words, as it is likely to be explained by the 

German word „Koffer“ (suitcase), while the aracbic/islamic term Qufr means „unbeliever”           
8 Bethke, 139; Kruševac, 164-168.; Izvještaj Zemaljske vlade zajedničkom ministarstvu fi-

nansija u vezi sa zahtjevom koji je podnio Dr. Julije Makanec da u Sarajevu izdaje dva puta 

nedjelno na njemačkom jeziku političko-privredni li st pod naslovom „Bosnische Post“. Sara-

jevo, 4.Dezember 1883, in: Kultura i umjetnost u Bosni i Hercegovini pod Austrougarskom 

upravom. Redaktor Risto Besarović. Sarajevo 1968, Nr. 160. - Spindler had worked in the 

provincal printing house (Landesdruckerei), like Löschner - Makanec brother in law: Hamdija 

Krešeljaković: Sarajevo za vrijeme austrougarske uprave 1878-1918. Sarajevo 1969, 70.    
9 Die Buchdruckerei Spindler und Löschner in Sarajevo, in: Bosnische Post, 22.3.1884. 
10 Otmar Reiser: Zur Vorgeschichte unseres Landesmuseums, in: Bosnische Post, 21.9.1909.   
11 An unsere Leser, in: Bosnische Post, 3.1.1884; Sarajevo, 9. Februar, in: ibd., 10.2.1884.   
12 Ansiedlung von Süd-Tirolern im Okkupationsgebiet, in: Bosnische Post, 23.3.1884. 
13 Jadikovke iz Bosne, in: Sriemski Hrvat, 29.3.1884; Sarajevo, 2. April, in: Bosnische Post, 

3.4.1884,  the same article turned also against the depictions of Srbski List, Zadar.   
14  k. u. k Ministerium des Aeusseren, Literarisches Bureau: Vortrag wegen Subventionierung 

des in Sarajevo erscheinenden politischen Tagesblattes „Bosnische Post“. Wien, 3.10.1884. 

Haus-, Hof- und Staatsarchiv Wien. Literarisches Bureau, Presseleitung, Band 107: Bosnien 

(HHSA PL 107), 143/5 1884   
15 Der Minister: An Seine Exzellenz Herrn Benjamin von Kallay. Wien, den 21. Mai 1896 in:  

Präsidium des Bureau für die Angelegenheiten Bosniens und der Herzegowina: Ministerium 

d. Äußeren in Angelegenheit der Subvention der Bosnischen Post ABiH ZMF Pr. 497-1896.  
16 Sarajevo, 31. Dezember, in: Bosnische Post, 1.1.1885 
17 Sarajevo, 17.Januar, in: Bosnische Post, 18.1.1885; translated from Vatan, September 1884.   
18 Markus Koller: Zeuge einer Zeitenwende - Der schweizer Arzt Josef Koetschet (1830-1898) 

über die ersten Jahre der österreichisch-ungarischen Herrschaft in Bosnien und der 

Herzegowina, in: Südost-Forschungen 65/66 2006/2007, 292-312; Urs Boschung: Koetschet, 

Josef, 23.8.2007 http://www.hls-dhs-dss.ch/textes/d/D46486.php. 
19  see recent researches dealing with Milena Mrazović mostly as a literary author: Jozo 

Džambo: Milena Preindlsberger-Mrazović – publicistkinja između tradicionalnog i modernog, 

in: Bosna Franciscana 46 2017, 9-54; Kristin Lindemann: Explaining Bosnia - Milena Pre-

indlsberger-Mrazovic and Austria's own “Orient” in: Europe and the Balkans. Decades of 

"Europeanization”? Ed. Tanja Zimmerman, Alexander Jakir. Würzburg 2015, 161-170;  
20 Mehmed Beg Kapetanović: Was denken Bosniens Mohamedaner? Eine Entgegnung vom 

Standpunkt des Islam auf die in Leipzig erschienene Brochure „Bosniens Gegenwart und 

nächste Zukunft“. Sarajevo 1886; auf bosnisch in: Vladimir Ćorović: Mehmed Beg 

Kapetanović (1911), in: Mehmed Beg Kapetanović Ljubušak. Sarajevo 2008, 52-75; s.a. ebd., 

153.  
21 Književne i kulturne bilješke, in: Bosanska vila, 16.10.1887; Kruševac, 308.  



                                                                                                                                                                                              
22 Khuen-Hedervary: Benjamin Kallý de Nagy-Kalláy, Wien. Agram, am 26. Dezember 1885, 

in: Präsidium des Bureau für die Angelegenheiten Bosniens und der Herzegowina:  Banus von 

Croatien betr. Haltung der bosnischen Post Arhiv Bosne i Hercegovine (ABiH) Sarajevo Fond 

Zajednički Ministarstvo Finansije (ZMF) Pr 878/1885; Appel, ebd. 65 1886, 13. August 1886.        
23 Milenko Jergović: Smrt u Džeddi http://kolumneinfo.blogspot.de/2015/11/smrt-u-dzedi. 

html; Mali Vjesnik, in: Sarajevski List, 17.6.1891; Dr. Julije Makanec, in: ebd, 5.8.1891; Mali 

Vjesnik, in: ebd., 7.8.1991; Dr. Julius Makanec, in: Bosnische Post, 5.8.1891; Kruševac, 164.    
24 Eugen Ritter von Toepffer, in: Bosnische Post, 27.7.1889; Kruševac, 169 
25 Amra Rešidbegović: Pregled privatnih štamparija u Sarajevu, in: Bosniaca 6 2017, 68-73.  
26 Izvještaj Zemaljske vlade zajedničkom ministarstvu finansija u vezi sa promjenom izdavača 

lista „Bosnische Post“. Sarajevo, am 15.8. 1886, in: Kultura i umjetnost, Nr. 169.     
27 János Asbóth: Bosnien und die Hercegovina. Reisebilder und Studien. Wien 1888, 480.  
28 Bericht des kaiserlichen Konsuls von Oertzen über die Anwesenheit des Österreichischen 

Kronprinzenpaares. Sarajevo, den 22. Juni 1888 PAAA R 2291: Das Kronprinzenpaar in 

Sarajevo, in: Bosnische Post, 17.6.1888; Zur Reise des Kronprinzenpaares, in: ebd. 19.6.1888. 
29 Sarajevo, 4. Mai, in: Bosnische Post, 5.5.1888; Karel Klun:1841, Prigoica -1896, Budapest.   
30 Mali vjesnik, in: Sarajevski List, 19.7.1889; ebd., 26.7.1889; ebd., 31.7.1889; ebd., 15.9. 

1889; ebd., 26.2.1890; s. Nachruf: Eugen Ritter von Toepffer, in: Bosnische Post, 27.7.1889. 
31 Eugen Ritter v. Töpfer, in: Österreichisch- Ungarische Buchdrucker- Zeitung, 15.8.1889.   
32 Džambo, 9-12; Mary Sparks: The Good Woman of Sarajevo, in: History Today 12/63 2013.   
33 Sparks 2013; Vorstand und Mitglieder der Anthropologischen Gesellschaft in Wien, in: 

Mitteilungen der Anthropologischen Gesellschaft in Wien 36 1906, (1)- (11), here (9).   
34 Kullich was born in Budapest and had studied in Prague. Since 1894 he worked for the Rail-

ways in Bosnia. He was  a member of the Association of German sin Bosnia and Hercego-

vina: Alfons Kullich, in: Tagespost, 23.5. 1914 . 
35 Appel, Der Chef der Landesregierung: Hohes Ministerium! Sarajevo, am 20. August 1889, 

in: Concession B. Post an Milena Mrazović ABiH ZMF 625 1889; Kruševac, 171.  
36 Mali vjesnik, in: Sarajevski List, 26.2.1890  
37 Mali vjesnik, in: Sarajevski List, 5.3.1890; with some reference to the family background:    

Paul Roazen: Brother Animal: The Story of Freud and Tausk. New Brunswick, New Jeresy 

1990, 8f.; Historical novel with reprinted press clips and biographical data on the Tausk fam-

ily Sibila Petlevski: Bilo nam je tako lijepo. Zaprešić 2011.      
38 Mali vjesnik, in: Sarajevski List, 8.3.1891; Kruševac, 171  
39 Odgovori uredništva, in: Bosanska Vila,15.3.1890; Izjava, in: ibd., 30.7.1891; for Serbian 

nationalism esp. in Bosanka vila 1890/91 see also Kraljačić, 186, 216, 222, 273; comp. 

Mustafa Imamović: Pravni položaj i unutrašnji politički razvitak BiH 1878-1914, 107   
40 Von Oertzen: An seine Exzellenz den Reichskanzler, General der Infanterie, Herren Grafen 

von Caprivi, Berlin. Betrifft: Die politischen, administrativen und militärischen 

Begebenheiten des Vorjahres in Bosnien. Sarajevo, den 11. Februar 1892. PAAA R 12917.    
41 Naši dopisi, in: Bošnjak, 3.3. 1892 
42 Mustafa Beg Fadil Pašić, in: Bosnische Post, 8.12.1992; Kruševac, 256.  
43 Selam, in: Bošnjak, 31.8.1893; Književnost, in: Sarajevski List, 21.7.1893; Džambo, 23.  
44 Trka u Butmiru, in: Bošnjak, 20.6.1895; Konjska utrka u Butmiru, in, Sarajevski List, 

18.9.1893 
45 Sarajevo, 10.Oktober, in: Bosnische Post, 11.10.1893.  
46 Desetogodišnijca „Bosanska Pošta“, in: Bošnjak, 1.2.1894; Kruševac, 173;  btw. Bajram 

greetings responded the Bošnjak that year to Tausk, not to Mrazović; Bajram, in: Bošnjak, 

21.6.1894 .   
47  Mary Sparks: The Development of Austro-Hungarian Sarajevo, 1878-1918. London u. a. 

2014, 131; Kruševac, 174 

http://kolumneinfo.blogspot.de/2015/11/smrt-u-dzedi


                                                                                                                                                                                              
48 Vladin povjerenik za zemaljski glavni grad Sarajevo Berks u pri vatnom pismu izlaze 

mišljenje o sukobu Milene Mrazovié i Hermana Tauska, vlasnika i urednika lista „Bosnische 

Post“, i nekim drugim pitanjima u vezi sa pokretanjem i uređivanjem listova u Bosni i Herce-

govini. Sarajevo, am 29-ten November 1894, in: Kultura i umjetnost, Nr. 177.   
49 Urednik i vlasnica novine, in: Bošnjak, 3.1.1895; Kruševac, 175 
50 Izvještaj Zemaljske vlade Zajedničkom ministarstvu finansija u vezi sa zahtjevom dra 

Vladislava Nieča i Dure Vrignanina za koncesiju odnosno prenos koncesije za izdavanje lista 

„Bosnische Post“. Sarajevo, am 28. März 1895, in: Kultura i umjetnost, Nr. 178; Bethke, 141.  
51 z.B.: Antun Hangi: Die Moslims in Bosnien-Hercegovina. Sarajevo 1907 
52 Bethke, 146f.; Pejanović, 64f,, 82; Petlevski     
53 Sources: Borba muslimana Bosne i Hercegovine za vjersku i vakufsko-mearifsku 

autonomiju. Sabrao i uredio Ferdo Hauptmann. Sarajevo 1967, 21, No. 1-3; et al.; Kraljašić, 

357-8; a classic analysis is Robert Donia: Islam Under The Double Eagle: The Muslims Of 

Bosnia And Hercegovina, 1878–1914. New York 1981, dealing at core about the emergence 

of the Autonomy movement; Martha M. Čupić-Amrein: Die Opposition gegen die Öster-

reichisch-Ungarische Herrschaft in Bosnien-Hercegovina (1878-1914). Bern 1987, 90.  
54 Mostar: Erfahrung ist ein Schatz, in: Bosnische Post, 9.1.1895; comp. Okey, 132.                                             
55 Sarajevo, 11. Februar, in: Bosnische Post,11.2.1895. 
56 Sarajevo, 15.März, in: Bosnische Post, 15.3.1895.  
57 Sarajevo, 24. Mai, in: Bosnische Post, 24.5.1895. 
58 Teferić na Ilidži, in: Bošnjak, 8.8. 1895.  
59 Die Frau 3 1895, 253; Eliza Ichenhäuser: Die Journalistik als Frauenberuf. Berlin 1905, 33.    
60 Što u Beču govore o Bosni?,in: Bošnjak, 5.3.1896..     
61 Appel, Der Chef der Landesregierung: Hohes Ministerium! Sarajevo, am 24. Marz 1896, in: 

Präsidium des Bureau für die Angelegenheiten Bosniens und der Herzegowina: 

Landesregierung BiH mit Gesuch des J.B. Schmarda um Concessions- Übertragung für die 

Druckerei u. Zeitung „Bosnische Post“. ABiH ZMF Pr. 297-1896. 
62 Sparks; Milena Mrazović: An die geehrten Leser!, in: Bosnische Post, 6.5.1896. 
63 Heinrich Renner: Durch Bosnien und die Hercegovina kreuz und quer. Berlin 1897, 55. 
64 Džambo, 12-15, occasionally she wrote even later for the „Post“: ebd.: 12; Marianne Baum-

gartner: Der Verein der Schriftstellerinnen und Künstlerinnen in Wien: (1885-1938), 374  
65 Urška Mirnik, Oprčkal Metka: 99 strokovnjakov - bivših dijakov I. gimnazije v Celju. Celje 

2005, 64;  Kruševac, 175, 291,  
66 Der Minister: An Seine Exzellenz Herrn Benjamin von Kallay. Wien, den 21. Mai 1896 in:  

Präsidium des Bureau für die Angelegenheiten Bosniens und der Herzegowina: Ministerium 

d. Äußeren in Angelegenheit der Subvention der Bosnischen Post ABiH ZMF Pr. 497-1896 
67 Sparks 2014, 112-115, 152.; Kruševac, 171f.  xx 
68 Joh. Bap. Schmarda an Hohes k. und k. gemeinsames Ministerium des kaiserlich und des 

königlichen Hauses und des Äußeren, Wien, 27.6.1904). HHSA PL 107, 362, 1904 
69 Schlussprüfung an der türkischen Mädchenschule, in: Bosnische Post, 15.7.1896; for 

diessenting voices on that:  Okey, 101.  
70 Poziv Safvetbegu Bašagiću na saradnju u listu „Bosnische Post“. Sarajevo, 26. Oktobra 

1896, in: Kultura i umjetnost, Nr. 184, Kruševac, 264; - Bašagić studierte damals in Wien.  
71 Bosanska Pošta, in:  Bosnische Post, 23.10.1896; Kruševac, 262ff.     
72 Bosanska Pošta, in: Bosanska Pošta, 30.1.1897;  Kruševac, 262ff.        
73 Promjene kod Bosanske Pošte, in: Bosanka Pošta, in: 3.8.1897.   
74 Die Agitation unter den bosnischen Orthodoxen, in: Bosnische Post, 11.2.1897. 
75 Sarajevo, 9. März, in: Bosnische Post, 9.3.1897.  
76 Bosnische Schauergeschichten, in: Bosnische Post, 2.8.1892 
77 Todesfall, in: Agramer Zeitung, 11.6.1906 



                                                                                                                                                                                              
78 An die Leser der Bosnischen Post, in: Bosnische Post, 2.8. 1897; Redakteur Oskar Hirth, in: 

Wiener Zeitung, 29.1.1932; Kruševac, 180.  
79 Die Vortragsabende in der Kiraethana, in: Bosnische Post, 18.2.1898; ebd., 31.7.1897; ebd., 

11.2.1898; Ein neues muhamedanisches Blatt, in: ebd., 31.3.1900; comp. Kraljačić, 162- 163.   
80 Sarajevo, 4. Oktober, in: Bosnische Post, 4.10.1898; comp. Okey, 132; Kraljačić, 294.  
81 Die Fahnen-Feier des Trebević, in: Bosnische Post, 5.6.1900; Pester Lylod, 5.6.1900 
82 Finck: An seine Durchlaucht, den Herrn Reichskanzler Fürsten zu Hohenlohe-

Schillingfürst. Sarajevo, den 9. Juni 1900 PAAA R 12920; see Okey, 121-122   
83 For biographic details: Bethke, 156   
84  An open rejection was however rare too:  Sarajevo, 30. April, in: Bosnische Post, 1.5.1889.   
85 Trauung, in: Bosnische Post, 13.3.1901; Pogreb, in: Sarajevksi List,18.3.1900.   
86 Die neue evangelische Kirche, in: Bosnische Post, 18.11 1900; ebd., 20.11.1899.   
87 Vereins der Deutschen in Bosnien und der Hercegowina in Sarajevo Bundesarchiv Berlin A 

R 57 5384;  Deutscher Stammtisch Sarajevo ibd., 5389; Bethke, 151f. 
88 Landesregierung für Bosnien und die Herzegowina (Kutschera): gem. Ministerium 

betreffend ein Gesuch des JB Schmarda um Subventionierung der „Bosn. Post“.  Sarajevo, 

13.11. 1899 ABiH Zemajlska Vlada Sarajevo (ZVS) 595-1899. 
89 Landesregierung für Bosnien und die Herzegowina: JB Schmarda (Bosnische Post, 

Eigentümer) Wien Mitteilung, dass mit 1/IX an Stelle des Oscar Hirth der Journalist Franz 

Mach als Chefredakteur der „Bosn. Post“ beitritt Wien, den 24. Juli 1901 ABiH ZVS 381-

1901; Mach, Franz (1872-1938), Journalist, in: Österreichisches Biographisches Lexikon  

1815-1950, (1972) http://www.biographien.ac.at/oebl/oebl_M/Mach_ Franz_1872_1938.xml. 
90  (Schmarda, Bosnische Post, to Gemeinsames Ministerium) Wien, 19.11.1906,ABiH, ZMF, 

1906, Br. 12860 
91 Edith Walter: Österreichische Tageszeitungen der Jahrhundertwende. Ideologischer 

Anspruch und ökonomische Erfordernisse Wien 1994, 163. 
92 Okey, 145, 171.  
93 Ministerium des Äußeren, Literarisches Bureau: Einstellung der Subvention für das in 

Sarajevo erscheinende Journal Bosnische Post.  Wien, 20.6.1904 HHSA PL 107, 301/5, 1904  
94 Bethke, 143f.  
95 On that Južbašić, and Bethke, passim 
96 Joh. Bap. Schmarda an Hohes k. und k. gemeinsames Ministerium des kaiserlich und des 

königlichen Hauses und des Äußeren, Wien, 27.6.1904 HSA PL 107, 362, 1904; . Schmarda, 

Bosnische Post, to  Gemeinsames Ministerium, Wien, 26.3.1907ABiH ZMF 1907, Br. 3828  
97 FZM Potiorek: Entwicklung der innerpolitischen Lage in der Zeit  vom 19. bis 24. 

Dezember 1912 Lične zabilješke generala Oskara Potioreka o unutrašnjopolitičkoj situaciji u 

Bosni i Hercegovini. Uri Dževad Juzbašić, Zijad Šehić. Sarajevo 2015, 296 

http://www.anubih.ba/images/publikacije/gradja/CBI/Sehic%20Juzbasic_Potiorek%20KB_St

ampa%20(1).pdf,  
98 William Miller, Travels and Politics in the Near East, London 1989, 113 
99 Ferdo Hauptmann: Predgovor, in:  Borba muslimana Bosne i Hercegovine za vjersku i 

vakufsko-mearifsku autonomiju. Sabrao i uredio Ferdo Hauptmann. Sarajevo 1967, 27.  
100 Landtag, in: Bosnische  Post, 19.7.1910 
101  Mitgliederverzeichnis des „Vereins der Deutschen in Bosnien und der Hercegowina” in 

Sarajevo am Ende des 10. Bestandjahres, Oktober 1909 Bundesarchiv R 57 5384 
102 Mandl: „Abschrift eines Privatbriefes aus Wien vom 2. April 1907“ HHSA PL 107, 246 1907 

http://www.anubih.ba/images/publikacije/gradja/CBI/Sehic%20Juzbasic_Potiorek%20KB_Stampa%20(1).pdf
http://www.anubih.ba/images/publikacije/gradja/CBI/Sehic%20Juzbasic_Potiorek%20KB_Stampa%20(1).pdf

